Szukaj w serwisie

Aktualności Wróć do listy

Poszkodowany nie jest konsumentem – orzeczenie Sądu Najwyższego

31.10.2015
Poszkodowany nie jest konsumentem – orzeczenie Sądu Najwyższego

Orzeczenie Sądu Najwyższego z 9 września 2015 roku wzbudziło wiele dyskusji. Sąd uznał, że poszkodowany w wypadku komunikacyjnym NIE JEST konsumentem, co prowadzi to nieco innego spojrzenia na sprawy poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych i dochodzących odszkodowań z obowiązkowej polisy OC.

Uchwała ta jest wynikiem zapytania Sądu Apelacyjnego w związku z apelacją Towarzystwa Ubezpieczeniowego UNIQA  do wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja ta wskazywała na zbiorowe naruszanie praw konsumentów, polegające na ograniczeniu wobec realizujących roszczenie z tytułu umowy obowiązkowej polisy OC.

Zapytanie do Sądu Najwyższego o treści:

Czy w świetle art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. Nr 50 poz. 331 ze zm.) za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów może być uznane działanie ubezpieczyciela polegające na ograniczeniu zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela wobec poszkodowanego będącego osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej, dochodzącą roszczenia od ubezpieczyciela w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej ubezpieczyciela z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.

W odpowiedzi orzeczenie Sądu:

Uchwała Sądu Najwyższego z 9 września 2015 r. (III SZP 2/15):
Poszkodowany będący osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej, dochodzący roszczenia od ubezpieczyciela w ramach odpowiedzialności gwarancyjnej z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych nie jest konsumentem w rozumieniu art. 24 w związku z art. 4 pkt 12 ustawy z dnia 17 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. nr 50, poz. 331, ze zm.) w związku z art. 22(1) kc.

Co oznacza to w praktyce?

W praktyce oznacza to, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie będzie mógł już interweniować w sprawach osób dochodzących odszkodowania z obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej. UOKiK w wydanym oświadczeniu zwrócił uwagę na to, że celem ustawy o ochronie konsumentów jest ochrona słabszych uczestników w zderzeniu z silniejszym przeciwnikiem jakim niewątpliwie są towarzystwa ubezpieczeniowe. UOKiK niejednokrotnie wydawał zakazy stosowania nieuczciwych praktyk wobec słabszych, nakładał kary, a mógł nawet podać do publicznej wiadomości – w obecnej sytuacji UOKiK, jako urząd chroniący prawa konsumentów nie będzie mógł już interweniować w sprawach poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych i dochodzących odszkodowań z obowiązkowej polisy OC. Sąd Najwyższy na razie nie wydał uzasadnienia – dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać. Trudno bowiem odpowiedzieć na razie na pytanie: Kim w takim  razie jest poszkodowany, skoro nie konsumentem?

 

Opracowanie MEDIATOR - POMAGAMY POSZKODOWANYM