
Oferta Audytu Bezpieczeństwa Informacji (KRI)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych nakłada obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa informacji oraz okresowego audytu w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok. Rozporządzenie zawiera wytyczne w zakresie bezpieczeństwa informacji w jednostce samorządowej, zaś wymagany co roczny audyt ma być weryfikacją wdrożonych procedur i rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo danych. Audyt powinien zawierać zalecenia i wytyczne zmian oraz modyfikacji infrastruktury, mające zapewnić właściwy poziom bezpieczeństwa danych.
Dla pełnej oceny audyt KRI powinien być rozszerzony o audyt bezpieczeństwa danych osobowych - wymóg art.24 pkt.1 i art.32 pkt.1 RODO. Przeprowadzenie połączonych audytów KRI i RODO daje pełen obraz bezpieczeństwa danych, w tym bezpieczeństwa danych osobowych.
Kogo dotyczy Rozporządzenie KRI ?
Rozporządzenie KRI dotyczy podmiotów publicznych, w których przetwarzane są rejestry publiczne w postaci teleinformatycznej. Powinny się dostosować do niego:
- Urzędy Miast i Gmin
- Starostwa Powiatowe, PUP
- jednostki organizacyjne, np. szkoły, przedszkola, MOPS/GOPS, PCPR, biblioteki, ośrodki kultury, spółki miejskie
- podmioty publiczne, np. stowarzyszenia, kluby sportowe, organizacje rządowe, inne instytucje
Czy wymóg audytu dotyczy każdego podmiotu publicznego ?
Kierownictwo podmiotu publicznego ma obowiązek zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. Z wymogu audytu KRI nie są zwolnione nawet małe podmioty publiczne - dostosowanie się do wymogów rozporządzenia pozostaje w gestii kierownictwa podmiotu.
Jaki obowiązki nakłada Rozporządzenie Krajowe Ramy Interoperacyjności?
Podmiot realizujący zadania publiczne ma obowiązek opracowania i ustanowienia, wdrożenia i eksploatowania, monitorowania i przeglądania oraz utrzymania i doskonalenia systemu bezpieczeństwa informacji zapewniającego poufność, dostępność i integralność informacji oraz do weryfikacji dostosowania się do Rozporządzenia. Więcej obowiązków zawiera par.20 pkt.1, 2, 3 i 4.
Z czego wynika obowiązek przeprowadzenia audytu?
Rozporządzenie w par. 20 ust.2 pkt 14 mówi o obowiązku "zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok".
Jak MEDIATOR przeprowadza audyt ?
Audyt bezpieczeństwa informacji obejmuje zakres wymagany Rozporządzeniem KRI w obszarach:
- Polityki bezpieczeństwa (SZBI),
- Organizacji bezpieczeństwa informacji,
- Zarządzania aktywami,
- Bezpieczeństwa fizycznego, kontroli dostępu i zarządzenia incydentami,
- Zarządzania systemami i sieciami,
- Utrzymania systemów informatycznych,
- Ciągłości działania,
- Analizy ryzyka,
- Zgodności z KRI ( w tym analiza zaleceń poaudytowych poprzedniego audytu KRI),
- Wdrożonego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.
Wynikiem przeprowadzonego audytu jest wskazanie braków i zaleceń, które pozwolą administratorowi na dostosowanie Podmiotu do wymagań Rozporządzenia KRI.
Jakie są koszty przeprowadzenia audytu w podmiocie publicznym
Koszt przeprowadzenia audytu wynika z jego zakresu. Zapraszamy do kontaktu i sprecyzowania dodatkowych elementów.
Wraz z audytem KRI oferujemy:
- audyt RODO (weryfikacja wdrożonych procedur i dokumentacji, art.24 pkt.1 i art.32 pkt.1 RODO)
- wdrożenie SZBI lub aktualizację ((par. 20 ust.1 Rozporządzenia KRI)
- analizę ryzyka (par. 20 ust.2 pkt 3 Rozporządzenia KRI)
- szkolenia dla pracowników z zasad cyberbepzieczeństwa (par. 20 ust.2
- pkt 6 Rozporządzenia KRI).
Jakie są wytyczne dotyczące przeprowadzenia audytu ?
Departament Informatyzacji MAC i Departament Audytu Sektora Finansów Publicznych MF przygotował stanowisko dotyczące zapewnienia audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji. W dokumencie stwierdzono, że intencją autorów rozporządzenia w sprawie systemów teleinformatycznych było zobowiązanie podmiotów realizujących zadania publiczne do realizowania okresowego audytu wewnętrznego, bez trybu jego przeprowadzania.
Jak audyt widzi Ministerstwo Finansów ?
1. W podmiotach, w których system zarządzania bezpieczeństwem informacji został opracowany na podstawie Polskiej Normy PN-ISO/IEC 27001, wymagania określone w § 20 ust. 1 i 2 rozporządzenia uznaje się za spełnione.
2. Jednostki, które nie wdrożyły systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, są zobowiązane do zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji nie rzadziej niż raz na rok. decyzja co do tego, komu zostanie powierzone prowadzenie omawianego audytu, spoczywa na kierownictwie podmiotu.
Kto powinien przeprowadzić audyt bezpieczeństwa informacji ?
Audyt powinien być przeprowadzony przez podmiot zewnętrzny, aby nie doszło do sytuacji naruszenia niezależności ; przeprowadzona kontrola NIK w UM Oleśnicy z dnia 21.10.2020r wskazała, że: "..w Urzędzie przeprowadzono audyty wewnętrzne w zakresie bezpieczeństwa informacji, niemniej jednak były wykonane przez Informatyków Urzędu, a więc osoby bezpośrednio zaangażowane w realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa informacji. Tym samym naruszono niezależność i obiektywizm działań audytorskich..."
Kontrole NIK
W maju 2019r NIK przeprowadził szereg kontroli pod kątem bezpieczeństwa danych. Poddane zostały weryfikacji bezpieczeństwo danych w urzędach gmin, miast i starostwach. W opinii NIK, "nie jest możliwe zapewnienie wysokiego poziomu ochrony danych osobowych bez zachowania właściwego bezpieczeństwa informacji w systemach informatycznych". Wnioski i wytyczne prezentuje NIK na swojej stronie internetowej.
W 2019r i 2020r NIK przeprowadził w szereg kontroli pod kątem ePUAP. Bezpieczeństwo informacji w oparciu o rozporządzenie KRI oraz wymóg audytu w ocenie NIK był kluczowy.
Wyniki kontroli:
UM Grajewo, z dnia 18.08.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Hajnówka, z dnia 18.08.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Augustów, z dnia 31.07.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Knurów, z dnia 6.11.2020r. - dokument pokontrolny
UM Łomża, z dnia 31.07.2020r. - dokument pokontrolny
UM Myszków, z dnia 6.11.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UMiG Pszczyna, z dnia 12.10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UMiG Czechowice-Dziedzice, z dnia 6.11.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UMiG Swarzędz, z dnia 24.07.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Oborniki, z dnia 13.10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Śrem, z dnia 2.10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Wolsztyn, z 10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Białogard z dnia 2.11.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Gryfino z dnia 2.11.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Wałcz z dnia z 3.09.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Police z dnia z 4.11.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Aleksandrów Łódzki z dnia z 19.10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Opoczno z dnia 12.10.2020r. - dokument pokontrolny
UM Długołęka z 10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Oleśnica z dnia 21.10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Zgorzelec z 10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
UM Oława z 10.2020r. - w dokumencie pokontrolnym stwierdzono nieprawidłowości...
Czy PAŃSTWA podmiot wypełnia co roku obowiązek przeprowadzenia audytu Bezpieczeństwa Informacji zgodnie z Rozporządzeniem KRI ? Zachęcamy do kontaktu. Wycena kosztów zlecenia jest u nas bezpłatna.
Analiza NASK Ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC)
MEDIATOR. Konsultacje KRI: tel. 501 470 633