Pozostaw nam swoje dane. Skontaktujemy się z Tobą
Proszę o telefon w godzinach:
Wyślij
Oferta

Odszkodowania za wypadek w pracy, sprawy pracownicze ZUS

Odszkodowania dla pracowników, poszkodowanych w wyniku wypadku w pracy.

O odszkodowania za wypadki w pracy, pracownicy mogą występować niezależnie od odszkodowania wypadkowego z ZUS czy posiadanych dobrowolnych polis ubezpieczeniowych (np. NW, grupowe, życiowe). Podstawą do takiego dodatkowego odszkodowania są obrażenia w związku z wykonywaną pracą. Pierwszym warunkiem jaki musi być spełniony, jest sporządzony protokół powypadkowy BHP. Pracodawca sporządza go wg wzoru i w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy. Należy zadbać, aby okoliczności wypadku były zgodne z treścią protokołu, a powołani świadkowie, w sposób rzetelny opisali szczegóły zdarzenia. Gotowy protokół pracodawca zobowiązany jest przekazać do ZUS. Po uznaniu zdarzenia za wypadek w pracy przez ZUS, zostaje spełniony drugi warunek.

Kiedy odszkodowanie należne ?

Kolejnym kryterium są okoliczności wypadku. Z protokołu powypadkowego powinna wynikać wina innego pracownika lub musi być wykluczona wina samego poszkodowanego (gdy brak jest winnego wypadku). To trzeci warunek dochodzenia odszkodowania. Spełnione wszystkie trzy warunki łącznie stanowią warunek do skutecznego egzekwowania odszkodowania.

Brak podstaw do odszkodowania mogą stanowić też okoliczności zwane ‘nieszczęśliwym wypadkiem’. To sytuacja, gdy wina nie leży po stronie jakiegokolwiek pracownika, ale także nie było czynnika zewnętrznego, który miałby wpływ na okoliczności wypadku.

Jak zadbać o swoje prawa ?

Poszkodowany musi w trosce o swoje prawa, zadbać aby ustalenia komisji wypadkowej pracodawcy, były rzetelnie opisane. Sprostowanie protokołu oraz brak zgodności ze stanem faktycznym wiąże się z procesem w Sądzie Pracy i bez pozytywnego skutku nie ma mowy o odszkodowaniu.

Istotnym jest także, aby dokumentacja medyczna odzwierciedlała stan faktycznych skutków dla organizmu poszkodowanego.

Do kogo wystąpić o odszkodowanie?

W wypadkach w pracy o odszkodowanie występuje się do odpowiedzialnego za wypadek. Nie należy kierować roszczeń do pracownika - nawet jeśli był winny - lecz do pracodawcy. Firmy posiadające polisy odpowiedzialności cywilnej są w lepszej sytuacji, gdyż roszczenie kieruje się do ubezpieczyciela. Wszystkie inne, które takiej polisy nie posiadają muszą liczyć się z konsekwencjami finansowymi. Wówczas choć to nie popularne, poszkodowany musi zmierzyć się z decyzją: czy odstąpić od odszkodowania i zadowolić się tylko świadczeniem z ZUS czy też egzekwować odszkodowanie bezpośrednio od pracodawcy. Po etapie polubownym - jeśli zachodzi taka konieczność - kierujemy sprawę do sądu. Obsługę prawną zapewniamy etatowymi radcami prawnymi.

W ramach obsługi prawnej oferujemy:

  • konsultację w oparciu o przekazane dokumenty,
  • pomoc przy gromadzeniu dokumentacji i oświadczeń,
  • profesjonalną opinię prawną,
  • dochodzenie odszkodowania bez opłat wstępnych,
  • postępowanie polubowne oraz kontynuację w sądzie,
  • pełną i nieodpłatną obsługę prawną etatowego radcy prawnego.

 

Pomoc prawna dla pracowników i pracodawców w sprawach związanych z ubezpieczeniami społecznymi (ZUS).

Oferujemy pracownikom i pracodawcom pomoc prawną w sprawach związanych z ZUS. Zakres naszych usług jest szeroki - zachęcamy do kontaktu poprzez formularz 'Zgłoś szkodę' lub poprzez infolinię telefoniczną: 505 341 555. Po otrzymaniu potrzebnych dokumentów i informacji na temat sprawy, przedstawimy indywidualną ofertę pomocy prawnej.

Zapraszamy do kontaktu !

 

 

Przydatne akty prawne:

Kodeks Cywilny

Kodeks Postępowania Cywilnego

Kodeks Pracy art 207

RODO. Polityka bezpieczeństwa danych
w Kancelarii Mediator

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.

Akceptuję